Sayfalar

Blogumuzda, eğitim öğretim ve genel kültürel yazılar bulacaksınız.
Matematik üzerine yazılar bulacaksınız.

İzleyiciler

15 Mart 2010 Pazartesi

AVATAR FİLMİ YORUMU

Film Eleştirisi, Yorumu
AVATAR
Tuncer Aşkan
Teknolojinin gelişmesi film dünyasını da değiştirdi. Hem film yapımı adına hemde izleyiciler adına durum çok farklı.
 Biz, izleyiciler adına olan yanından bakalım.Genellikle ince uzun sinama salonlarında, tahta iskemlelerde, kocaman  beyaz perdede izlediğimiz filmlerin tadını hep anımsarız. 
Bugünün sinama salonlarınında çok başka bir tadının olduğunu bilelim. Ben 3D teknolojisinin başarıyla kullanıldığı sinama salonlarında pek film izlememiştim. Avatarı böyle bir salonda izlemeyi düşündüm ve izledim. 
3D teknolojisinin kullanıldığı salonlarda filmi izlemek yerine yaşıyorsunuz denilebilir. 
Gelelim Avatar’a
Avatar,  James Cameron’un senaryosunu yazıp, yönetmenliğini yaptığı, dev bütçesi ile dikkat çeken 3 boyutlu, animasyon,  aksiyon - bilimkurgu türünde bir film.
Cameron, Titanik ve Terminatör filmleri ile sinema sektöründe büyük yankı uyandırmış, 1954 doğumlu başarılı bir yönetmen. Senarist olarak başladığı kariyerinde James Cameron, bugün az sayıda fakat her biri yüksek gişe rakamlarına ulaşmış kült filmleri ile biliniyor.  Avatar ise bu başarılı kariyerin son meyvesi olarak karşımızda duruyor.
Sinema eleştirmenlerinin ve konuyla yakından ilgili izleyicilerin bildiği gibi “yüksek bütçe eşittir başarı” denklemi büyük bir yalandan ibaret. Zira sinema tarihi yüksek bütçesine rağmen fiyaskolarla sonuçlanan onlarca film ile dolu.

Avatar’ın Konusu Ne ?
Avatar 22 yüzyılda Pandora adlı bir uyduda yaşayan Na’vi adlı bir uygarlığı anlatırken; barışçıl mavi yaratıklar ile insanoğlu’nun çıkar çatışmasıyla heyecanlanan, na’vi-insan karışımı Avatar‘lar ile fantastikleşen, iki farklı yaşam formu’nun aşkı ile destansallaşan, klişe görünümlü fakat işleyişi ile ezber bozan, etkileyici bir konuya sahip.
Teknoloji’yi sanata çevirmekte oldukça başarılı olan Avatar, 3D’nin tüm nimetlerinden faydalanmış. Doyurucu görsel efektler ve bilgisayar modellemelerinde kendisini fazlasıyla hissettiren renk uyumu, filmi türünün örneklerinden ayıran başlıca özelliklerinden.
Avatar ayrıca klişe senaryo unsurlarını başarıyla faklılaştırmış. Örneğin klasik bir aşk hikayesi, Avatar gibi aksiyon-bilimkurgu tadında bir film için açıkça bir sac ayağı olmuş durumda. Duygusal öğelerin kullanımı ise Avatar‘ı, konusuna sadık işleyişinden koparmazken, izleyicide oldukça etkili bir dram hissiyatı uyandırmayı fazlasıyla başarıyor.


Avatar Devrimci Bir Film mi?
Herkes bir olaya kendi penceresinden bakıyor. Bu filmde teknolojinin kullanılması görsellik, sanatsal başarı bir başka yanı. 
Filmin vermek istediği mesaj ne? 
Kapitalist sömürü dünyasının Na’vilerin uydusunda bulunan zengin madenler için o uydunun doğal yapısını bozmak, orada yaşayan insanları ve kültürlerini yok ederek amaçlarına ulaşmak isteyi. Bu istek için de hertürlü teknolojiyi kullanmaları.
Buna karşılık Na’vilerin doğayla birleşerek bütün canlılar bitkiler ve hayvanlar ( asalında bunların bir  bütün olduğunu ve birbirini tamamladığını da güzel vurguluyor.) bu işgale karşı duruşu, ne pahasına olursa olsun direnişlerini ve zaferlerini  anlatıyor. 
Bilinen birşeyi daha da vurguluyor. En son teknolojiyle donatılmış silahlara karşın ok ve yayları ile karşı duruşu. Doğadaki bitki ve diğer canlılarla topyekün direnişin zaferini taçlandırıyor.
Basından okuduğumuz eleştirmenlerde filmin bu yanına değinilmiyor. 
Bilgi amaçlı bizim de verdiğimiz görsellik bütçe büyüklüğü vs... den söz ediliyor. Belirtildiği gibi bunları kullanan birçok yapıt oldu. Bu temayı bu şekilde işleyen Avatar bu açıdan da değerlendirilmeli.
Saydıklarımızın hepsi ve daha fazlası ile Avatar, izlenmesi gereken bir başyapıt sıfatını fazlasıyla hak eder nitelikte. Eğer siz de Avatar filmine gitmeyi düşünüyorsanız, vakit kaybetmeden biletinizi almanızı öneririz. 
Zira şu sıralar çoğu sinemada film kapalı gişe oynamakta.

2 yorum:

halim şafak dedi ki...

merhaba,
sizi eski öğretmen dünyası sayılarından biliyorum.
ben kayın biraderiniz turan özalp arkadaşıyım. çanakkaleden sonra izini kaybettim. en son balıkesire döndüğünü öğrendim. ulaşmam konusunda yardımcı olursanız, sevinirim.
halim şanlıdağ
bireylikler@gmail.com

halim şafak dedi ki...

merhaba,
sizi eski öğretmen dünyası sayılarından biliyorum.
ben kayın biraderiniz turan özalp arkadaşıyım. çanakkaleden sonra izini kaybettim. en son balıkesire döndüğünü öğrendim. ulaşmam konusunda yardımcı olursanız, sevinirim.
halim şanlıdağ
bireylikler@gmail.com